STRESS

Stress?

 

Alle mennesker kan rammes af stress. Når vi når til et bristepunkt reagerer vi alle, men hvordan og hvor meget, der skal til førend bristepunktet nås er en fuldstændig individuel sag, som blandt andet afhænger af den individuelle følsomhed og reaktions tilbøjelighed.

Stress er ikke nødvendigvis et udtryk for at man har travlt. Man kan sagtens have travlt uden at være stresset og stresset uden at have travlt.

Stress fungerer fra naturens hånd som en beskyttelsesmekanisme, der sætter os i stand til at klare en ekstra belastning. Når vi udsættes for pres, krav, forventninger eller belastninger, som overstiger de evner, ressourcer og muligheder, vi har for at løse situationen øges vores stress niveau og sætter os i stand til at kunne klare noget ud over det sædvanelige. Hvis vi imidlertid forbliver i denne tilstand, øges risikoen for en række alvorlige problemer både psykisk og fysisk og som er et udtryk for det man i klinisk forstand kalder stress.

Hvad er symptomerne på stress?

 

Nogle af de mest almindelige symptomer på akut stress er uro, rastløshed, søvnproblemer, hovedpine, mave smerter og let vakt irritation. Desuden kan det føles uoverskueligt at blive afbrudt samtidig med, at man hele tiden afbryder sig selv. Tab af glæde og engagement optræder også ganske ofte i symptombilledet.

I den alvorligere invaliderende ende af skalaen kan man ved traumatisk stress opleve symptomer som angst, depression, uro, hyperaktivitet der veksler med handlinglammelse, kaotisk tanke virksomhed, mentale black outs, tanker der går i ring, hukommelsessvigt, koncentrationsbesvær, flashbacks, udmattelse og uoverkommelighedsfølelse, søvnforstyrrelser, mareridt, opgivenhed, selvbebrejdelse, isolationstrang, hyper sensitivitet, lav smertetærskel, kvalme og svimmelhed, sitren, fragmentering, beskadigelse af opfattelsen af tid og virkelighed samt generel desorientering.

En anden gruppe af belatningsreaktioner ses hos mennesker, der fortrænger og afspalter sig følelsemæssigt og mentalt fra den belastende situation. Dette er en form for dissociation eller benægtelse, der har lighedspunkter med en forsvarsmekanisme, der indtræffer hos mennesker i krise og som beskytter mennesket for de indtryk, vi ikke formår at rumme. At stivne i en højstress tilstand på denne måde, kan afspalte mennesket fra de kvaliteter og ressourcer, der ellers karakterisere vedkommende.

Hvordan behandler man stress?

 

Vi mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder – hvad der stresser dig, kan virke stimulerende på en anden og derfor er det nødvendigt til at tage individuelle hensyn, når man vil forebygge eller håndtere stress. Vores personlighed har stor betydning for, hvordan vi opfatter omgivelserne og reagerer på dem. For at undgå den skadelige stress er det vigtigt at kende de mekanismer, der bestemmer, om netop du bliver stresset.

Overordnet handler stress håndtering om forandringer – også de personlige. Mange forandringer tager tid og kræver en vedvarende indsats. Fridage, ferier og sygedage rehabilitere altså ikke stress tilstanden i sig selv og vedvarende overvældelse og højstress, der forbliver ubehandlet, har tendens til at virke selvforstærkende.

Mange mennesker kommer i behandling med en forestilling om, at de skal på fode igen, så de kan fortsatte hvor de slap. En del af samtalerne vil imidlertid også beskæftige sig med personlig udvikling, der vil sætte dig i stand til at blive klogere på dig selv, for derved at kunne indrette dit liv bedre og mindske risikoen for tilbagefald. På den måde kan man ikke sige, at der i sig selv er tale om at blive i stand til at rejse sig ved det træ man faldt, men nærmere at få øje på hvilke træer man ellers kan rejse sig ved. Behandling for stress vil derfor uundgåeligt også sætte spørgsmålstegn ved den måde du almindeligvis bevæger dig i verden på, for derigennem at forandre dit forhold til de sfære som du begår dig i.

Stress er normalt en tilstand, vi forbinder med voksenlivet, men desværre er mistrivsel og stress også et problem, der i stigende grad rammer både børn og unge. Stress hos børn og unge kan udmønte sig i både fysiologiske, psykologiske, kognitive, adfærdsmæssige og sociale problemer. Da børn ikke har samme muligheder og forudsætninger for at overskue graden af belastninger, finde viden og brugbare løsninger, er børn dybt afhængige af, at vi som voksne ser de tidlige signaler på stress,  tager affære og griber ind.

Vi mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder – hvad der stresser dig, kan virke stimulerende på en anden og derfor er det nødvendigt til at tage individuelle hensyn, når man vil forebygge eller håndtere stress. Vores personlighed har stor betydning for, hvordan vi opfatter omgivelserne og reagerer på dem. For at undgå den skadelige stress er det vigtigt at kende de mekanismer, der bestemmer, om netop du bliver stresset.

Overordnet handler stress håndtering om forandringer – også de personlige. Mange forandringer tager tid og kræver en vedvarende indsats. Fridage, ferier og sygedage rehabilitere altså ikke stress tilstanden i sig selv og vedvarende overvældelse og højstress, der forbliver ubehandlet, har tendens til at virke selvforstærkende.

Mange mennesker kommer i behandling med en forestilling om, at de skal på fode igen, så de kan fortsatte hvor de slap. En del af samtalerne vil imidlertid også beskæftige sig med personlig udvikling, der vil sætte dig i stand til at blive klogere på dig selv, for derved at kunne indrette dit liv bedre og mindske risikoen for tilbagefald. På den måde kan man ikke sige, at der i sig selv er tale om at blive i stand til at rejse sig ved det træ man faldt, men nærmere at få øje på hvilke træer man ellers kan rejse sig ved. Behandling for stress vil derfor uundgåeligt også sætte spørgsmålstegn ved den måde du almindeligvis bevæger dig i verden på, for derigennem at forandre dit forhold til de sfære som du begår dig i.

Stress er normalt en tilstand, vi forbinder med voksenlivet, men desværre er mistrivsel og stress også et problem, der i stigende grad rammer både børn og unge. Stress hos børn og unge kan udmønte sig i både fysiologiske, psykologiske, kognitive, adfærdsmæssige og sociale problemer. Da børn ikke har samme muligheder og forudsætninger for at overskue graden af belastninger, finde viden og brugbare løsninger, er børn dybt afhængige af, at vi som voksne ser de tidlige signaler på stress,  tager affære og griber ind.

Adresse

Diakonissestiftelsen
Peter Bangs Vej 7a.
2000 Frederiksberg

Kontakt Gry

Gry Aaberg
Tlf. 28723204
Mail:
gryaaberg@gmail.com

Kontakt Mariann

Mariann Molano
Tlf. 21684052
Email: 
mariannmolano@gmail.com

Læs om vores privatlivspolitik her

Adresse

Diakonissestiftelsen
Peter Bangs Vej 7a.
2000 Frederiksberg

Kontakt Gry

Gry Aaberg
Tlf. 28723204
Mail:
gryaaberg@gmail.com

Kontakt Mariann

Mariann Molano
Tlf. 21684052
Email: 
mariannmolano@gmail.com

Læs om vores privatlivspolitik her

STRESS

Lider du af stress?

 

Alle mennesker kan rammes af stress. Når vi når til et bristepunkt reagerer vi alle, men hvordan og hvor meget, der skal til førend bristepunktet nås er en fuldstændig individuel sag, som blandt andet afhænger af den individuelle følsomhed og reaktions tilbøjelighed.

Stress er ikke nødvendigvis et udtryk for at man har travlt. Man kan sagtens have travlt uden at være stresset og stresset uden at have travlt.

Stress fungerer fra naturens hånd som en beskyttelsesmekanisme, der sætter os i stand til at klare en ekstra belastning. Når vi udsættes for pres, krav, forventninger eller belastninger, som overstiger de evner, ressourcer og muligheder, vi har for at løse situationen øges vores stress niveau og sætter os i stand til at kunne klare noget ud over det sædvanelige. Hvis vi imidlertid forbliver i denne tilstand, øges risikoen for en række alvorlige problemer både psykisk og fysisk og som er et udtryk for det man i klinisk forstand kalder stress.

Hvad er symptomerne på stress?

 

Nogle af de mest almindelige symptomer på akut stress er uro, rastløshed, søvnproblemer, hovedpine, mave smerter og let vakt irritation. Desuden kan det føles uoverskueligt at blive afbrudt samtidig med, at man hele tiden afbryder sig selv. Tab af glæde og engagement optræder også ganske ofte i symptombilledet.

I den alvorligere invaliderende ende af skalaen kan man ved traumatisk stress opleve symptomer som angst, depression, uro, hyperaktivitet der veksler med handlinglammelse, kaotisk tanke virksomhed, mentale black outs, tanker der går i ring, hukommelsessvigt, koncentrationsbesvær, flashbacks, udmattelse og uoverkommelighedsfølelse, søvnforstyrrelser, mareridt, opgivenhed, selvbebrejdelse, isolationstrang, hyper sensitivitet, lav smertetærskel, kvalme og svimmelhed, sitren, fragmentering, beskadigelse af opfattelsen af tid og virkelighed samt generel desorientering.

En anden gruppe af belatningsreaktioner ses hos mennesker, der fortrænger og afspalter sig følelsemæssigt og mentalt fra den belastende situation. Dette er en form for dissociation eller benægtelse, der har lighedspunkter med en forsvarsmekanisme, der indtræffer hos mennesker i krise og som beskytter mennesket for de indtryk, vi ikke formår at rumme. At stivne i en højstress tilstand på denne måde, kan afspalte mennesket fra de kvaliteter og ressourcer, der ellers karakterisere vedkommende.

Hvordan behandler man stress?

 

Vi mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på de samme begivenheder – hvad der stresser dig, kan virke stimulerende på en anden og derfor er det nødvendigt til at tage individuelle hensyn, når man vil forebygge eller håndtere stress. Vores personlighed har stor betydning for, hvordan vi opfatter omgivelserne og reagerer på dem. For at undgå den skadelige stress er det vigtigt at kende de mekanismer, der bestemmer, om netop du bliver stresset.

Overordnet handler stress håndtering om forandringer – også de personlige. Mange forandringer tager tid og kræver en vedvarende indsats. Fridage, ferier og sygedage rehabilitere altså ikke stress tilstanden i sig selv og vedvarende overvældelse og højstress, der forbliver ubehandlet, har tendens til at virke selvforstærkende.

Mange mennesker kommer i behandling med en forestilling om, at de skal på fode igen, så de kan fortsatte hvor de slap. En del af samtalerne vil imidlertid også beskæftige sig med personlig udvikling, der vil sætte dig i stand til at blive klogere på dig selv, for derved at kunne indrette dit liv bedre og mindske risikoen for tilbagefald. På den måde kan man ikke sige, at der i sig selv er tale om at blive i stand til at rejse sig ved det træ man faldt, men nærmere at få øje på hvilke træer man ellers kan rejse sig ved. Behandling for stress vil derfor uundgåeligt også sætte spørgsmålstegn ved den måde du almindeligvis bevæger dig i verden på, for derigennem at forandre dit forhold til de sfære som du begår dig i.

Stress er normalt en tilstand, vi forbinder med voksenlivet, men desværre er mistrivsel og stress også et problem, der i stigende grad rammer både børn og unge. Stress hos børn og unge kan udmønte sig i både fysiologiske, psykologiske, kognitive, adfærdsmæssige og sociale problemer. Da børn ikke har samme muligheder og forudsætninger for at overskue graden af belastninger, finde viden og brugbare løsninger, er børn dybt afhængige af, at vi som voksne ser de tidlige signaler på stress,  tager affære og griber ind.

Adresse

Diakonissestiftelsen. Peter Bangs Vej 7a. 2000 Frederiksberg

Kontakt os

Gry Aaberg. Tlf. 28723204. Mail: gryaaberg@gmail.com

Mariann Molano. Tlf. 21684052. Mail:  mariannmolano@gmail.com

Læs om vores privatlivspolitik her

Adresse

Diakonissestiftelsen
Peter Bangs Vej 7a.
2000 Frederiksberg

Kontakt Gry

Gry Aaberg
Tlf. 28723204
Mail:
gryaaberg@gmail.com

Kontakt Mariann

Mariann Molano
Tlf. 21684052
Email: 
mariannmolano@gmail.com

Læs om vores privatlivspolitik her

Adresse

Diakonissestiftelsen
Peter Bangs Vej 7a.
2000 Frederiksberg

Kontakt Gry

Gry Aaberg
Tlf. 28723204
Mail:
gryaaberg@gmail.com

Kontakt Mariann

Mariann Molano
Tlf. 21684052
Email: 
mariannmolano@gmail.com

Læs om vores privatlivspolitik her